Musicanti van Kinderkoor Academie Nederland

Musicanti is het selectiekoor van de Kinderkoor Academie Nederland, onderscheiden met vier sterren. Alle koorleden van Musicanti Kinderkoor krijgen naast de wekelijkse extra koorrepetitie individuele zanglessen en voortgezet solfègeonderwijs.

Onder leiding van dirigent Silvère van Lieshout, oprichter en tien jaar dirigent van het Nationaal Kinderkoor en Nationaal Jeugdkoor, realiseerde het koor in juli 2004 als maiden concert de Nederlandse première van het nieuwe, maatschappelijk geëngageerde werk “Barcode Zukunft” voor kinderkoor, blazers en slagwerk van Kurt Bikkembergs.

Het koor werkte mee aan de producties van Pagliacci door het Residentie Orkest o.l.v. Jaap van Zweden in de Anton Phillipszaal in Den Haag en het Concertgebouw in Amsterdam. In 2005 zong Musicanti tijdens de uitvoering van het War Requiem van Benjamin Britten in Delft en tijdens de manifestatie Dichters in de Bomen tijdens de Haagse Uitmarkt. Kerst 2005 was het koor voor het eerst te horen met een uitgebreid kerstrepertoire met als hoogtepunt A Ceremony of Carols van Benjamin Britten. In 2006 werkte Musicanti Kinderkoor mee aan de uitvoeringen van de Carmina Burana van C. Orff met het Residentie Orkest o.l.v. Claus Peter Flor. In 2007 won het koor de Eerste Prijs in de categorie Folklore tijdens het Internationaal Koorfestival in Arezzo.
In 2008 droeg het koor het 24e Koninginnedagconcert dit keer verzorgd door de Kinderkoor Academie Nederland. Het jaarlijkse Koninginnedagconcert vindt plaats in paleis Noordeinde en wordt elk jaar integraal door de NPS uitgezonden op televisie. Deze uitnodiging om het integraal op televisie uitgezonden Koninginnedagconcert in het Paleis Noordeinde te verzorgen, in het bijzijn van Koningin Beatrix, haar familie en talrijke gasten, mag als een hoogtepunt worden beschouwd in het bestaan van het koor. In deze serie traden onder andere eerder op: het Schönberg Ensemble, Rostropovitch en Olga Borodina, het St Johns College Choir en Ton Koopman.

Tijdens de interlandwedstrijd van het Nederlands Elftal zong Musicanti Kinderkoor de volksliederen van Wales en Nederland voor een uitverkochte Kuip met 48.000 toeschouwers!

Meer informatie op www.kinderkooracademie.nl

One thought on “Musicanti van Kinderkoor Academie Nederland