Wout Oosterkamp (bas-bariton)

De bas-bariton Wout Oosterkamp, geboren in 1950 studeerde aan het Maastrichtse conservatorium zang bij Marilyn Tyler en piano bij Jean Antonietti. In 1972 sloot hij zijn pianostudie af, waarna hij in Amsterdam zijn zangstudie voortzette als leerling van het Muzieklyceum. Voorts studeerde hij in Utrecht en Madrid en bij de zangpedagoge Bodi Rapp en bij Pierre Bernac.

Naast concerten, recitals en televisie-optredens in Nederland treedt Wout Oosterkamp regelmatig en met veel succes in het buitenland op, o.a. in Duitsland, België, Italië, Oostenrijk, Engeland – Glyndebourne – en in de V.S. Hij maakte zijn debuut bij de Nederlandse Operastichting in 1982 als Ariadeno in de opera ‘L’Ormindo’ van Pietro Francesco Cavalli. Hij zong in de premières van ‘Aan de Wannsee’ (1986, Geert van Keulen) als Heinrich von Kleist en in ‘Un malheureux vêtu de noir’ (1990, Jan van Vlijmen) als dokter en vertolkte o.a. de rol van Don Basilio in ‘Il barbiere di Siviglia’ van Rossini. In 1985 won hij de Nederlandse Muziekprijs. De laatste jaren maakte hij tevens naam als lied- en oratoriumzanger. Wout Oosterkamp was als leraar verbonden aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.