Florian Just (bariton)

photo: Jeroen van Zijp

Florian Just (bariton) begon zijn zangopleiding in 1986 toen hij toetrad tot het Dresdner Kreuzchor. Daar zong hij o.a.als jongenssopraan-solist in Die Zauberflöte van Mozart bij de Semperoper Dresden en bij de Staatsoper van Berlijn.

Hij studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam en aan het Conservatoire de Metz in de Opera- en Liedklas van Udo Reinemann.

Florian Just is veelgevraagde solist in ondermeer Bachs Weihnachtsoratorium (Staatskapelle Dresden), de Matthäus- en Johannespassie (Amsterdam Bach Consort, Gelders Orkest) Mahlerliederen met orkest (De Filharmonie) en Carl Orff’s Carmina Burana (VU orkest).

Tot zijn operarepertoire behoren o.a. Pelléas uit Debussy’s Pelléas et Mélisande (Nationale Reisopera – RAP/ Opera Transparant), Dulcamara uit Donizetti’s L’elisir d’amore en Enrico uit Haydns L’isola disabitata (Grachtenfestival).
Sinds enkele jaren is hij vaste gast bij Holland Opera. Naast de titelrollen uit L´Orfeo van C. Monteverdi en Dido and Aeneas van Purcell, zong hij daar in tal van nieuwe hedendaagse opera producties.
Daarnaast werkt hij internationaal op het gebied van modern muziektheater. Hij was te horen in Lucia Ronchetti’s nieuwe opera Der Sonne entgegen (Opernhaus Gelsenkirchen), zong Xenakis’ Oresteïa en Il Servo in Sciarrino’s Luci mie traditrici (Teatro San Martin te Buenos Aires) en vertolkte de hoofdrol in de wereldpremière van Morton Subotniks Jacob’s Room op de Bregenzer Festspiele, Berlijn, Wenen en Dresden. Toekomstige producties zijn o.a Pelléas bij Opera Transparant in België, Noorwegen, Frankrijk en Nederland en wederom Oresteïa in het Teatro Argentino in La Plata.

Zowel met luitist Israel Golani als met pianist Jan-Paul Grijpink vormt Florian Just duo’s waarmee hij liederen ten gehore brengt vanaf de vroege renaissance tot aan het moderne lied.
Florian Just won verschillende prijzen op internationale concoursen. Zoals de persprijs en de Vriendenkrans van het Concertgebouw Amsterdam en de pestigieuze Schubert-Interpretatie-Prijs van het internationale concours “Schubert und die Musik der Moderne” in Graz, Oostenrijk.

Florian volgde masterclasses bij Thomas Hampson, Udo Reinemann, Roger Vignoles, Rudolf Jansen, Hartmut Höll, Noëlle Barker en Jard van Nes.

Meer informatie op www.florianjust.com