Elsbeth Gerritsen (alt-mezzo)

foto Jeroen van Zijp

De alt-mezzo Elsbeth Gerritsen werd opgeleid aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig. Daarna werd zij enkele jaren gecoached door Jard van Nes.

Als soliste werkte zij samen met gerenommeerde ensembles als het Asko|Schönberg, Doelen Ensemble, Klangart Berlin, Slagwerk Den Haag, VocaalLAB, Mannheimer Hofkapelle en Camerata Trajectina. Zo zong zij onder meer de Altrapsodie van Brahms, de Wesendonklieder van Wagner, Socrate van Satie, enM is for Man, Music, Mozart van Andriessen. Ook zingt zij veel oratoriumrepertoire, waaronder de Johannes en Matthäus Passion van Bach, het Gloria van Vivaldi, het Stabat Mater van Pergolesi en L´Enfance du Christvan Berlioz. Zij is tevens de alt in Quink, een vocaal kwartet dat internationale bekendheid geniet.

Elsbeth Gerritsen vertolkte onder andere de rollen van  Miranda in The Tempest van Purcell, Orfeo in Orfeo ed Euridicevan Gluck, Marthe in Faust van Gounod, Eliza in The Zoo van Sullivan, en Mrs. Noye in Noye‛s Fludde van Britten. Ook speelde zij de rol van Vrede in De Triomfeerende Min van Carolus Hacquart met Camerata Trajectina. Dit zangspel, dat werd geschreven ter gelegenheid van de Vrede van Nijmegen in 1678, geldt als de oudste Nederlandse opera, en werd in 2012 voor het eerst voor het moderne voetlicht gebracht door Camerata Trajectina in het Festival Oude Muziek.

Elsbeth Gerritsen heeft enkele wereldpremieres op haar naam staan: de rol van Greta in Autland van Sergei Newski (Ruhrtriennale), Aurore Noire in Colorful Penis van Maria de Alvear (Dresdner Tage für zeitgenössische Musik), Dienstertje in De Roep van De Kinkhoorn van Bart Visman (Opera Trionfo), en Yola in Two Caravans van Guy Harries (Kameroperahuis Zwolle). Ook zong zij Klytaimnestra in de eerste uitvoering van Een Oresteia van Xenakis met inserties van Annelies Van Parys voor Muziektheater Transparant in Antwerpen. Zij zal deze rol opnieuw zingen in de Gaudeamus Muziekweek 2013 met het Asko|Schönberg onder leiding van Clark Rundell.

Andere toekomstige engagementen zijn: de rol van Voedster in de opera Boris Godoenov van Moessorgski (met Muziektheater Hollands Diep), de rol van Nel in een nieuwe voorstelling over meestervervalser Han van Meegeren (VALS)door THIM Muziektheater, en de altsolo in de Petite Messe Solennelle van Rossini in een concertserie met het Nederlands Kamerkoor.

Meer informatie op www.elsbethgerritsen.nl