Drew Santini (bariton)

Drew SantiniDe Canadese bariton Drew Santini, geboren in Statford, Ontario werd in de kranten erkent  voor zijn ‘levendige en betrokken werk’ (New York Times) en voor ‘zijn pure bariton en natuurlijke muzikaliteit’ (London Free Press). In opera’s nam hij rollen voor zijn rekening als Papageno (Die Zauberflöte), Figaro (Le Nozze di Figaro), Le Gendarme (Les mamelles de Tiresias), Lockit (Beggar’s Opera), Ramiro (L’heure Espagnole) en Mr. Splinters (The Tender Land). Hij werkte met dirigenten als James Levine, David Effron, Anne Manson, Dan Saunders en Valery Ryvkin.

Als vertolker van hedendaagse muziek heeft Santini wereld premieres gegeven in opera en in lied. In New York City zong hij in een workshop en reading van Stephen Schwartz’s eerste opera Seance on a Wet Afternoon en werkte hij samen met Schwartz zelf. Bij American Opera Projects voerde hij de muziek uit van Stephen Schwartz, Gregory Spears, Daniel Felsenfeld en Jennifer Griffith. Bij deze producties werkte hij nauw samen met de componisten. Recentelijk werkte Santini samen met Terence Blanchard, een trompettist die een Grammy won, componeert en arrangeert. Samen werkten ze aan een project om de new jazz opera te ontwikkelen voor het Open Theatre of St. Louis. Met de componist Gregory Spears en choreograaf/librettist Christopher Williams creëerde hij de rol van Gilfaethwy the False in Wolf-in-Skins, een avond vullende dans opera, samen met American Opera Projects en Philadelphia Dance Projects.

Santini zong in concerten Garun’s Der Tod Jesu, samen met het Fins Barok Orkest, Bach-cantates op de Tage Alter Musik in Regensburg met La Bande Montreal Baroque, Bach’s Matthäus-Passion de Holland Baroque Society, Johannes Passion met de Elora Festival Singers en het Weihnachts-Oratorium met Concerto Barocco, Mozarts Kronungsmesse met het Parnassus Ensemble, Faure’s Requiem met de Champlain Valley Oratorio Society, Handel Messiah met het International Symphony Orchestra, Brahms Requiem met het Central City Chorus en Mendelssohn’s Elijah in de St. James’ Episcopal Church in New York City.

Recentelijk was Santini de eerste zanger in meer dan tien jaar die de Grand Award van het National Music Festival in Canada heeft gewonnen. Hij won de Prix Jeune Espoire op Le Concours International de Chant Lyrique de Vivonne in Frankrijk. Santini was verkozen om deel te nemen in The Song Continues in Carnegy Hall en werkte samen met de legendarische Amerikaanse mezzo-sopraan Marilyn Horne. Masterclasses ontving hij van Thomas Hampson, Roberta Alexander, Benita Valente, Roger Vignolas, Malcolm Martineau en Martin Katz.

Santini maakte opnames voor het ATMA label met de Bach-cantates 4, 9, 106 en 181 met La Bande Montreal Baroque.

Santini behaalde zijn Master diploma aan de Juilliard School en zijn Bachelor diploma aan de Manhattan School of Music in New York. Op dit moment woont hij in Nederland.

Meer informatie op www.drewsantini.com

Drew Santini maakt deel uit van het Damask Ensemble.