Kimball Huigens (pianist)

foto_homeDe Nederlandse pianist Kimball Huigens (1976) begon zijn pianostudie bij twee Poolse pianopedagogen, achtereenvolgens Konrad Dabrovski en Hannah Sczeblevska. Vervolgens studeerde hij aan het Conservatorium van Amsterdam, tijdens de vooropleiding bij Marcel Baudet en tijdens de eerste en tweede fase bij Håkon Austbø. Daarnaast volgde hij lessen bij Peter Feuchtwanger, Eugen Indic, Georgy Nador en Bernd Brackman. Ook volgde hij in Berlijn regelmatig masterclasses bij Yelena Richter, lerares aan het Moskou’s conservatorium.

Kimball geeft regelmatig concerten met de zangers Elisa Roep, David Wilson-Johnson, Saskia Macris, Ruben Gerson, Dovlet Nurgeldiev en Annet Lans. Kimball heeft een vast duo met altviolist Mikhail Zemtsov, en saxofoniste Hester Cnossen. Daarnaast concerteerde hij met tal van andere solisten onder wie Igor Orlovski en Oxana Shapostnikova (viool), Yevgeny Starodoubtsev (piano) en Christina Kellenberger (cello). Hij gaf onder andere concerten in de kleine zaal van het Concertgebouw te Amsterdam, Vredenburg in Utrecht, het Muziekgebouw aan ’t IJ, de Beurs van Berlage, de Ruïnekerk in Bergen, de Philipszaal in Eindhoven, de grote zaal van het conservatorium te Orleans en Het Huis van de Componisten in Yerevan (Armenië). Kimball speelde in de productie van Alice in Wonderland in Carré van Aleksandr Knaifel en met het Mondriaan kwartet in “De man die zijn vrouw voor een hoed hield” van Michael Nyman.

Als solist speelde Kimball Huigens het complete solorepertoire van Dmitri Sjostakovitsj, evenals een groot deel van diens kamermuziek en liederen. Ter ere van Sjostakovitsj’ 100e geboortejaar voerde Kimball in 2006 al zijn pianosolomuziek uit en organiseerde hij een festival met kamermuziek, liederen en solowerken in Amsterdam, in de Beurs van Berlage, het Concertgebouw, het Muziekgebouw aan ’t IJ en het Filmmuseum, waarover de recensies in het NRC (Kaspar Jansen), de Volkskrant (Roland de Beer) en Trouw (Sandra Kooke) alle zeer enthousiast waren.

In zowel seizoen 2008/09 als in 2009/10 gaf Kimball in de Beurs van Berlage een serie concerten onder de titel “Rondom Brahms”. Hierin combineerde hij pianosolomuziek van de grote romanticus met ieder concert werk van een andere componist. Ook vroeg Kimball steeds een andere collega om met hem samen te werken. Zo waren te gast de meesterpianist Bernd Brackman, de violiste Carla Leurs, de zangers Gilad Nezer (bas) en Margriet van Reisen (alt), en pianist Maurice van Schoonhoven.

Kimball speelt ook regelmatig pianorecitals met romantisch en modern solorepertoire. Tot zijn favoriete componisten behoren Brahms, Beethoven, Bartok en Sjostakovitsj. Verschillende hedendaagse componisten, onder wie de Amerikaans-Nederlandse componist Allan Segall, en de Hongaars-Nederlandse componist Mattias Kadar droegen inmiddels werken aan hem op.

Meer informatie op kimballhuigens.nl