Charlotte Stoppelenburg (1979) studeerde aan de conservatoria van Utrecht en Keulen. Voor haar studie in Keulen ontving ze een beurs van de VSB-bank en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Ze volgde daar regulier onderwijs bij Edda Moser en Henner Leyhe. Charlotte volgde masterclasses bij o.a Brigitte Fassbaender, Julia Hamari, Kurt Widmer en Henk Smit. Zij studeerde tevens Duits aan de universiteiten van Utrecht en Amsterdam (UvA).
Haar repertoire reikt van oude tot hedendaagse muziek en ze is een regelmatig gevraagde solist bij oratoriumuitvoeringen in Nederland en Duitsland (o.a. Bach: passies en cantates; Mozart: Requiem, Krönungsmesse; Monteverdi: Mariavespers; Duruflé: Requiem; Vivaldi: Gloria; Schnittke: Faust cantate, Respighi: Lauda per nativita). Tevens verleende zij haar medewerking aan grote koormanifestaties (Grootkoor-Concertgebouw Amsterdam, ‘Scratch Mozart Requiem’ – Leiden). Ze was te gast bij de Oper Köln, waar ze middelgrote en grote rollen zong met als bijzonder optreden een hoofdrol in Künneke’s operette ‘Die Ehe im Kreise’ waar de WDR een studio-opname van maakte. In het kader van de Musiktriennale Köln 2007 zong ze voor de WDR-radio de Folksongs van Berio. Zij werkte met orkesten als het WDR-Rundfunkorchester, Gürzenich-Orchester, Noord Nederlands Orkest, Amsterdams Promenade Orkest, Nationaal Philharmonisch Orkest en Camerata Amsterdam en werkte samen met dirigenten als Marcus Creed, Vladimir Jurowksi, Jurjen Hempel, Jan Stulen, Michael Tabachnik en Jules van Hessen.
Ook in het kamermuziekcircuit is Charlotte regelmatig te horen, zoals onlangs in het Grachtenfestival van Amsterdam en bij de opening van de ‘Musikalischer Sommer’ in Noord-Duitsland (Ost-Friesland). Tevens treedt zij op in combinatie met instrumentale ensembles (o.a. het Lumaka Trio) en diverse pianisten (Wijnand van Klaveren, Jeroen Sarphati, Lara Jones (DL) ).
Charlotte heeft grote affiniteit met hedendaagse klassieke muziek. Speciaal voor haar schreef een aantal Nederlandse componisten composities (Wijnand van Klaveren, Frank van Gompel, Stephen Westra, Theo Nederpelt, Wim Stoppelenburg, Lionel Ziblat). Ook rekent zij reguliere hedendaagse werken tot haar repertoire (bv. ‘Buru’ van Sukhi Kang, ‘As they shall reign forever ‘ van Ton de Leeuw). In 2009 zong Charlotte de voor haar gecomponeerde mono-kameropera Le Bel Indifférent (W. Stoppelenburg) op tekst van Jean Cocteau in een aantal Nederlandse schouwburgen, waaronder binnen het Nederlands Kameroperafestival 2009. Najaar 2010 zong zij met veel succes de Folksongs van Berio in de Kleine Zaal van het Concertgebouw Amsterdam o.l.v. Lucas Vis.
Met haar zus Josefien (sopraan) vormt Charlotte het duo Unique Harmony of Two Voices. Zij wonnen samen in 1997 het Prinses Christina Concours en verwierven sindsdien nationale en internationale bekendheid. Regelmatig waren zij te zien en te horen op televisie (NOS, TROS) en radio (Radio 4). Als duo maakten zij tournees naar Amerika, Venezuela, Abu Dabi en Zuid Afrika. Hun techniek en eigenheid van klank in combinatie met de bijzondere kleuring van hun stemmen zorgen bij een breed publiek voor een grote waardering.
In 2011/2012 stonden optredens met orkest gepland waaronder o.a. het Stabat Mater van Pergolesi en Vivaldi (met Camerata Amsterdam) en Händel’s Theodora (Zwitserland). December 2011 maakte zij haar debuut als altsoliste in Händel’s Messiah in de Symphony Center Hall in Chicago. Kamermuziekseizoen 2012/2013 zal Charlotte diverse concerten verzorgen met haar zus en pianoduo Martijn en Stefan Blaak en als soliste in een Engelse vertaling van de Winterreise.
Meer informatie op www.cjstoppelenburg.nl