Andrea Wittchen

Foto: Hannelore Maier

De lyrische sopraan ANDREA WITTCHEN is concert- en operazangeres en een ervaren zangpedagoge. Ook heeft zij gewerkt als bewegings-actrice en zangeres in het fysieke theater op basis van de Mime.

Andrea Wittchen geeft al vele jaren regelmatig concerten met diverse liederen- en operaprogramma’s in Nederland en daarbuiten. Zij heeft een zeer uitgebreid en gevarieerd repertoire, zowel als liedzangeres als in het oratorium en in de opera, en zij voelt een grote fascinatie voor de zangkunst van de eeuwenoude Italiaanse belcanto, wat zij in vele jaren heeft uitgediept met haar zangcoach, de Nederlandse coloratuursopraan Wilma Driessen.

Andrea Wittchen is geboren in Zuid-Duitsland. Op haar 19e ontving zij een stipendium van de Noorse Staat voor een culturele studie in Noorwegen. Hier studeerde zij twee jaar muziek, zang en theater. In Nederland studeerde zij hoofdvak klassieke zang aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (1993-1998), bij de coloratuursopraan Marianne Blok,  en mime/theater aan de Theaterschool van de Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam (1990-1994). Beide opleidingen sloot zij met succes af.

Andrea Wittchen nam als soliste deel aan diverse masterclasses: van Adelisa Tabiadon op het Belcanto Festival in Dordrecht, de Springiersbacher Meisterkurse in Duitsland, en de Nordfjord International Opera Workshop in Noorwegen, o.l.v. de Noors-Italiaanse  sopraan Elizabeth Norberg-Schulz en  de Italiaanse dirigent Dante Mazzola, die verbonden is aan het operahuis La Scala in Milan.

Andrea Wittchen vormt een muzikaal duo met haar echtgenoot, pianist Jack de Bie. Zij geven sinds 1995 recitals met liederen, aria’s en piano-solowerken.  Met hun muzikale zoon, Alexander de Bie (geb. 2001) concerteren zij ook als Trio de Bie. Alexander de Bie studeert sinds 2020 in Wenen concertvak orgel en concertvak piano aan de Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (MDW).  Neem ook een kijkje op het  Youtube-kanaal ‘Wittchen & de Bie Music Channel’.