voor solisten en orkestleden

Beste solisten en orkestleden,

Allereerst onze dank dat jullie mee willen werken aan een cantatedienst in de Westerkerk. Hieronder wat nuttige informatie en wensen over de gang van zaken.

Toegang tot de kerk

De Westerkerk is gevestigd aan de Prinsengracht 281, 1016 GW in Amsterdam. Voor repetities en uitvoering kunt u de deur van het Prinsenhuis gebruiken, vanaf de tramhalte is dat één deur verder dan de toren. Bel hier aan met het knopje “grote zaal”.

Podium

In principe staan het podium, stoelen en lessenaars (deze zijn van de kerk) klaar in overleg met dirigent en concertmeester.

Generale soms met publiek

De kerk is op zaterdag van 11:00 tot 15:00 uur geopend voor publiek. Het deel waar de repetitie plaatsvindt is afgezet. Het publiek wordt gevraagd geen foto’s te maken i.v.m. hinderlijke flitsers, maar wel zijn niet heel streng.

Opbergen instrumenten

In de pauze tussen generale en uitvoering kunnen instrumenten achter slot en grendel worden opgeborgen. Overleg hierover met een bestuurslid.

Kleding en partituur

Alleen voor solisten is er een aparte kamer om zich om te kleden. Overleg hierover met een bestuurslid. Orkestleden kunnen zich omkleden in de grote zaal van het Prinsenhuis.

Tijdens de dienst is de kleding is voor de dames: zwarte kleding (met broek of lange rok) zonder opvallende versieringen en zwarte schoenen. Alleen onopvallende handtassen (klein en zwart) kunnen worden meegenomen.

Voor de heren: zwarte broek, zwart overhemd en zwarte schoenen. In de koude maanden evt. een zwart jasje (geen truien).

Vrouwelijke solisten mogen zich iets uitbundiger kleden, mits niet te overdadig en in overeenstemming met het uit te voeren werk.

Partituren graag in een zwart omslag.

Uitvoering

Als uitvoerende functioneert men binnen de liturgie van de Westerkerkgemeente. Cantatediensten zijn geen concerten maar bijzondere kerkdiensten.

Het orkest gaat circa 5 minuten voor aanvang op zijn plaats zitten. Als er orgel wordt gespeeld, mogen daar geen geluiden van andere instrumenten doorheen klinken. Voor de uitvoering van de cantate is er gelegenheid tot het (bij)stemmen van instrumenten.

De solisten verzamelen zich voor aanvang bij de dirigent en gaan samen met de dominee en de ouderling van dienst op tijdens het intochtslied.

Orkestleden en solisten gaan staan en zitten als de kerk dit ook doet. Het wordt op prijs gesteld om de liederen met de kerk mee te zingen.

Na afloop klinkt er geen applaus.
<!–

Factuur

–>

Vragen

Mail ze naar info@westerkerkkoor.nl, dit wordt dagelijks bekeken.