Ingeborg Bröcheler

UTF-8''Ingeborg%20Br%C3%B6cheler%20%28640x428%29

De Nederlandse alt Ingeborg Bröcheler is afgestudeerd aan de Vrije Universiteit als bestuurskundige en criminoloog, en was verbonden aan de Amsterdamse Toneelschool, voordat ze zich toelegde op klassieke zang. Haar muziekopleiding volgde ze aan de Schumann Akademie. Ze studeerde bij Paula de Wit. Masterclasses en -courses volgde ze bij onder anderen Rosemary Joshua, Margreeth Honig, Dale Duesing, Clarron McFadden en Sarah Connolly. Op dit moment werkt ze met Elène Golgevit in Parijs.

Ingeborg zong o.l.v. Reinbert de Leeuw en in regie van Pierre Audi in de wereldpremière van Louis Andriessens Theatre of the World de rol van 3rd Witch (coproductie Dutch National Opera en Los Angeles Philharmonic). Ze zong de altsolo in Before: Present, een samenwerkingsproductie tussen Amsterdam Dance Event en Dutch National Opera, in regie van Sjaron Minailo. In het kader van talentontwikkeling bij DNO was ze talentcover voor Polinesso in Ariodante en maakte ze deel uit van het ensemble (coproductie DNO en Festival d’Aix-en-Provence, Concerto Köln o.l.v. Andrea Marcon, regie: Richard Jones). Onder leiding van Kenneth Montgomery vertolkte ze Bradamante in Händels Alcina (productie DNOA). In 2019 verscheen ze als Présidente de Tourvel in de door Opera2day samengestelde Vivaldi-opera Les Liaisons Dangereuses (2e cast, tevens vocal cover Vicomte de Valmont).

Als concertsoliste was Ingeborg o.a. te horen in werk van Bach (Matthäus Passion, Johannes Passion, Weihnachtsoratorium, Hohe Messe, diverse cantates), Händel (Saul, Messiah), Haydn (Missa in Angustiis), Mozart (Requiem, Vespers), Rossini (Petite Messe Solennelle, Messa di Gloria), Brahms (Altrhapsodie), Duruflé (Requiem), Fux (Kaiserrequiem), Pergolesi (Stabat Mater) en Vivaldi (Gloria). Ze zong liederencycli van o.a. Schumann (Frauenliebe und Leben), Elgar (Sea Pictures), Wagner (Wesendonck-Lieder; bewerkte Henze-orkestratie) en Britten (A Charm of Lullabies). In regie van Klaus Bertisch zong Ingeborg Sechs Monologe aus Jedermann van Frank Martin. Ze was o.a. te horen in Château de Versailles (Versailles, FR), BOZAR (Brussel, BE), Concertgebouw (Amsterdam, NL), Walt Disney Concert Hall (Los Angeles, VS) en werkte met orkesten als de Nederlandse Bachvereniging, het Residentie Orkest, Los Angeles Philharmonic, en ASKO|Schönberg.

Toekomstige engagementen zijn o.a. titelrol in Händels opera Giulio Cesare (productie Opera North, cover Giulio Cesare, o.a. Leeds & Newcastle, UK) onder leiding van Cristian Curnyn en Manoj Kamps, regie van Tim Albery; altsolo in Requiem Mozart o.l.v. Jan Willem de Vriend met Orchestre National de Lille (o.a. Lille, FR); Vicomte de Valmont in Vivaldi/Moretto Dangerous Liaisons (productie Opera2day & TOBS) onder leiding van Facundo Agudin, regie Serge van Veggel (o.a. Biel & Solothurn, CH).