Harry van der Kamp (bas) studeerde zang aan het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium bij Elizabeth Cooymans en Max van Egmond. Hij volgde cursussen bij Alfred Deller, Pierre Bernac en Felix de Nobel. Vanaf 1974 studeerde hij bij Herman Woltman. Hij behoorde tot de ‘founding singers’ (in 1970) van het internationaal bekend geworden Cappella Amsterdam onder leiding van Jan Boeke, die hem op onvergetelijke wijze liet kennis maken met Jan Pieterszoon Sweelinck. Vervolgens was hij 20 jaar in dienst van het Nederlands Kamerkoor (1974-1994) en als artistiek adviseur van dit gezelschap (1980-87) introduceerde hij er veel nieuw repertoire en nieuwe dirigenten onder wie Eric Ericson, Uwe Gronostay en Tönu Kaljuste.
Harry van der Kamp geniet wereldwijde bekendheid als bas-bariton in de barokwereld. Van New York tot Beijing trad hij in zijn vijfendertigjarige carrière op met alle leidende specialisten op dat gebied zoals Nicolaus Harnoncourt, John Elliott Gardiner, Gustav Leonhardt, Franz Brüggen, Ton Koopman, William Christie, Sigiswald Kuyken, Jos van Immerseel, Philippe Herreweghe, Hermann Max etc. Hij is een van de meest vooraanstaande ensemble-zangers in Europa; hij heeft opgetreden met het Hilliard Ensemble, Huelgas Ensemble, Capella Ducale, Les Arts Florissants en is een regelmatige gast bij Collegium Vocale Gent en het Bremer ensemble ‘Weserrenaissance’.
Met zijn eigen Gesualdo Consort Amsterdam, dat hij oprichtte in 1984, trad hij op in Europa en Amerika met revolutionaire werken van de 16e tot de 20e eeuw. In het opnamebeleid van het Gesualdo Consort Amsterdam wordt veel belang gehecht aan repertoire dat op cd nog niet te beluisteren is. Zo werden de complete Lamentationes Jeremiae Prophetae van Emilio de Cavalieri (c1550-1602) als wereldpremière uitgebracht en vormt Scipione Lacorcia’s (fl1590-1620) derde madrigaalboek het centrum van een wereldwijd geprezen cd onder de titel Musica Vulcanica (Edison nominatie 2007). De cd-opname van Gesualdo’s eerste drie madrigaalboeken werd door The Gramophone een mijlpaal in de Gesualdo-discografie genoemd. Een wereldpremière van werken van C.Ph.E. en J.S. Bach kreeg de Echo Klassik Preis 2006.
Met zijn Gesualdo Consort Amsterdam heeft Van der Kamp een lang gekoesterde wens ten uitvoer gebracht: het documenteren, opnemen en uitgeven van het complete vocale werk van Jan Pieterszoon Sweelinck. Het Sweelinck Monument, een nationaal monument in muziek, is nu verschenen in een luxe, exclusief Nederlandstalige boek-cd uitgave (17 cd’s verdeeld over 6 boeken) bij het Spaanse label GLOSSA. Van der Kamp heeft deze muzikale schat uit de Gouden Eeuw eindelijk hoorbaar gemaakt. Het eerste deel van Het Sweelinck Monument, De Wereldlijke Werken (3 CD’S), werd reeds bekroond met de Edison Klassiek 2009 en genomineerd voor de Midem Classical Award 2010 (categorie Oude Muziek). Op 20 oktober 2010 overhandigde Harry van der Kamp het eerste exemplaar van Het Sweelinck Monument aan Koningin Beatrix tijdens een grootse bijeenkomst in de Oude Kerk van Amsterdam. Bij deze gelegenheid werd hij tevens benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
In dezelfde maand werd Van der Kamp en zijn ensemble de VSCD Klassieke Muziekprijs 2010 toegekend voor de ‘meest indrukwekkende prestatie van een (klein) ensemble’.
Als dirigent leidde hij projecten met de Kapel van de Lage Landen en Cappella Amsterdam. Het Nederlands Kamerkoor dirigeerde hij in het Festival Oude Muziek Utrecht en het Bremen Musikfest met een Maria Vesper van Alessandro Scarlatti.
Harry van der Kamp bekleedt een professoraat aan de Hochschule für Künste te Bremen. Hij was gastprofessor aan de Sibelius Academie Helsinki en besteedt regelmatig tijd aan werkzaamheden voor masterclasses (o.a. Koninklijk Conservatorium te Den Haag, de Sommerakademie in Neuburg an der Donau) en jury’s (o.a. Mendelssohn Wettbewerb Berlijn en het Bach Wettbewerb te Leipzig).
meer informatie op www.harryvanderkamp.nl