De Nederlandse sopraan Hieke Meppelink heeft een omvangrijk concert-repertoire opgebouwd en heeft inmiddels met vele gerenommeerde orkesten en ensembles gezongen.
Zij is regelmatig te gast bij internationale barokfestivals, waaronder het Festival d’Ambronay (Frankrijk), Bratislava Cantans (Polen), het Aldeburgh Festival (Engeland), het Bachfestival Würzburg en het Festival Oude Muziek Utrecht.
Onder leiding van Bach-specialist Gustav Leonardt zong Hieke recentelijk (Pasen 2011) een serie Bachcantates in het Spaanse Cuenca. In de spraakmakende theatervoorstelling De Zeven Zonden van Jeroen Bosch door Camerata Trajectina zong Hieke in 2011 de rol van Superbia in o.a. het Nieuwe Delamar Theater te Amsterdam. In seizoen 2010 en 2009 was zij veelvuldig te horen in de concerten van Holland Boys Choir en The Bach Orchestra of the Netherlands o.l.v. Pieter Jan Leusink, o.a. in het Mozart Requiem, Stabat mater van Pergolesi, The Messiah en de Matthäus Passion.
Hieke Meppelink was soliste bij het Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Frans Brüggen, met welk orkest zij verschillende tournees door Japan, Spanje, Portugal, Engeland, Duitsland, Frankrijk en Nederland maakte met o.a. de Hohe Messe en hetMagnificat van J.S. Bach.
Daarnaast werkte zij met gerenommeerde orkesten als het Combattimento Consort Amsterdam, het Freiburger Bachorchester, het Barokorkest il Fondamento, Cappricio Basel, de Münchener Bachsolisten, het Ricercar Consort, het Bach Collegium Stuttgart, het Würzburger Bachorchester en de Nederlandse Bachvereniging.
In Nederland is zij regelmatig te beluisteren bij het Radio Filharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, het Radio Kamerorkest, het Concertgebouw Kamerorkest, het Gelders Orkest en het Orkest van het Oosten.
Bij het Residentie Orkest vertolkte zij o.a. Sophie in de Rosenkavalier, Henze’s Being beautious en vertolkte zij de rol van Cathleen in de opera Riders to the Sea van Vaughan Williams.
Bij het Radio Kamerorkest was zij o.a. te horen in werken van Bach en in Kees van Baaren’s The hollow men. Zij werkte met dirigenten als Ed Spanjaard, Jan Willem de Vriend, Jos van Veldhoven, Winfried Toll, Helmut Rilling, Muhai Tan, Alfredo Bonavera, George Pehlevanian en Eri Klas.
Voor de VPRO-radio werkte zij mee aan een componistenportret rond George Crumb en vertolkte zij de Nederlandse première van diens Apparition. Met het Hexagon Ensemble maakte zij een CD met liederen van Eric Satie in een bewerking voor blaassextet op het label Arsis.
Vanaf 2005 werkt Hieke Meppelink veelvuldig mee aan de bijzondere projecten van Camerata Trajectina. Zij was met dit ensemble o.a. te gast in het Early Music Festival Boston en maakte tournees door de VS, Zweden, Noorwegen, Duitsland, Hongarije, Kroatië, Slovenië, Oostenrijk en Marokko. Een recent project waarmee Camerata Trajectina furore maakte was de eerste opgevoerde Nederlandse opera Bacchus, Ceres en Venusvan Johan Schenck tijdens het Festival Oude Muziek 2006. Hieke vertolkte de rol van Ceres. In 2011 volgde De Zeven Zonden van Jeroen Bosch in regie van Jos Groenier en in 2012 zal een theatrale voorstelling worden gemaakt rond De Triomferende Min van Hacquart, regie van Marc Krone. Het ensemble Camerata Trajectina geldt als dé pleitbezorger voor Nederlandse muziek uit de Gouden Eeuw en brengt jaarlijks Cd’s uit voor het label Globe. In mei 2011 verscheen Cornelis Schuyt Madrigali, Padovane & Gagliarde.
Hieke ontving haar opleiding aan de conservatoria van Amsterdam en Utrecht, waar zij studeerde bij Margreet Honig en Udo Reinemann en volgde daarnaast lessen bij Barbara Schlick (Stuttgart), Anthony Rolfe Johnson (Britten/Pears School/Aldeburgh), Sena Jurinac (Wenen) en Jard van Nes.
Meer informatie op www.hiekemeppelink.nl