Informatie Bachdag 2024

Op zaterdag 20 april 2024 studeren het Westerkerkkoor & Friends cantate BWV 21 in: Ich hatte viel Bekümmernis. Hieronder vind je alle benodigde informatie over de dag. Informatie over de uitvoerenden vind je in de agenda op deze website.

Verzoek

Van veel deelnemers horen we dat ze geen berichten van ons ontvangen. Dit komt doordat berichten zoals die van ons – automatisch gegenereerd of verzonden aan veel e-mailadressen – door veel providers als spam worden aangemerkt. Daarom het dringende verzoek ons e-mailadres zingen@westerkerkkoor.nl toe te voegen aan je lijst vertrouwde e-mailadressen. Mail ook naar dat adres als je vragen of mededelingen hebt.

Bladmuziek

Pdf van de bladmuziek
Op de Bachdag zelf zullen geprinte exemplaren voorhanden zijn.

De verschillende uitgaven die in omloop zijn (de pdf, boekjes van Baerenreiter, Carus, Breitkopf enz.) verschillen hier en daar. Hier vind je een overzicht van de verschillen. Noteer ze in je partituur!

In te studeren koordelen:

• Deel 2: geheel
  • Deel 6: maat 5-42 (blz. 22 ’tutti’ tot B blz. 27) en maat 59-eind (blz. 29 bij C tot eind)
  • Deel 9, allen: alleen het tweede deel vanaf maat 116 (blz. 48 bij B). Verzoek aan de tenoren om ook de cantus firmus op blz. 43 tot en met 48 in te studeren;
  • Deel 11: maat 1-11 (blz. 60 bij A) en maat 26-eind (blz. 62 bij B) op Alleluja (sopraan/alt/tenor), Lob und Ehre (bas).

Opname

Je vindt hier een opname van BWV 21 op YouTube. De hier gebezigde tempi zullen wij ook aanhouden.

Midi’s

Hoe speel ik midi’s af?
Tips voor het gebruiken van midibestanden bij het instuderen van je partij
De bovenste balken zijn de zangpartijen: fluit = sopraan, hobo = alt, klarinet = tenor, fagot = bas
Indien aan de orde: aan delen waarin het koor meteen moet inzetten, zijn één of enkele maten van het voorgaande deel toegevoegd.

Concert

Aan het einde van de Bachdag voeren we de cantate uit in een concert. Kom in het zwart gekleed en neem een zwarte map mee voor je bladmuziek, zodat we er tijdens het concert netjes uitzien. Hoeft niet sjiek, als het maar zwart is, geen andere kleuren. Houd er rekening mee dat het koud kan zijn in de kerk. Er is geen gelegenheid tot omkleden.

Maak iedereen in je omgeving enthousiast om naar het concert te komen, zodat we een concert voor een volle kerk geven. Kaartjes kun je hier bestellen. Tip: in de voorverkoop zijn ze goedkoper dan aan de deur!

Adres en programma

Adres Westerkerk: Prinsengracht 279 Amsterdam. Ingang voor alle deelnemers is op dat huisnummer, ofwel de deur links van de hoofdingang als je met de rug naar de gracht staat. Druk op de derde bel van onder, ‘Grote Zaal’. Nb: dit is alleen de ingang voor deelnemers, niet voor het publiek! Zij komen door de hoofdingang naar binnen.

Neem een eigen mok(je) mee voor gebruik tijdens de pauzes.

Het programma van de dag:

• 09.30-10.00 uur: inloop en koffie;
  • 10.00-11.30 koorrepetitie met kistorgel;
  • 11.30-11.50 pauze;
  • 11.50-13.00 koorrepetitie met kistorgel;
  • 13.00-14.00 pauze – gezamenlijke lunch, verzorgd door de leden van het Westerkerkkoor;
  • 14.00-16.00 koorrepetitie met orkest;
  • 16.00-16.30 pauze;
  • 16.30-18.00 doorloop hele cantate: koor, orkest en solisten;
  • 18.00-19.30 pauze – eten op eigen gelegenheid;
  • 19.30-20.00 voorbereiding concert, koorleden moeten aanwezig zijn in de kerk, publiek kan vanaf 19.30 uur naar binnen;
  • 20.00-21.00 concert.

Posted in blog