Mirsa Adami (pianist)

De pianiste Mirsa Adami begon haar pianostudies in Tirana, Albanië bij Elsa Veizi en Takuina Adami. Op jonge leeftijd speelde ze daar met verschillende orkesten en gaf vele recitals in het land. In 1991 kwam ze naar Nederland om haar studie te vervolgen, eerst bij Jan Huizing in Groningen en later bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Ze behaalde in 2000 met lof het diploma als uitvoerend musicus en is sindsdien verbonden als repetitor bij De Nieuwe Opera Academie te Amsterdam.

Haar brede interesses leidden tot gevarieerd concerten en activiteiten. Elke zomer begeleidt ze de cellisten bij de masterclasses van Holland Music Sessions. In opdracht van HMS organiseerde ze in 2003 een succesvolle serie kinderconcerten voor de basisscholen rondom Apeldoorn. Ze werkte met schrijvers Willem Jan Otten en Vonne van de Meer en draagt regelmatig gedichten voor in haar recitals. Ze heeft meerdere malen op het Prinsengrachtfestival opgetreden alsmede concerten gegeven in Nederland en andere landen zoals Italië, Frankrijk, Duitsland en Japan.

Ze vormt een vast duo met de violiste Cecilia Bernardini met wie ze in maart 2003 de Vriendenkrans van het Amsterdamse Concertgebouw won. In 2004 maakte ze haar debuut in de Grote zaal van het Concertgebouw met het derde pianoconcert van Prokofiev met het VU orkest o.l.v. Daan Admiraal.
Ook dat jaar gaf ze met de violiste Birthe Blom een serie concerten over Thema en Variaties van de Eerste Weense school. In 2005 nam ze als lid van het Darius Ensemble deel aan de serie Het Debuut.

In december 2005 speelde ze met het Kennermerjeugdoerkst o.l.v. Mathijs Broers het 2de pianoconcert van Rachmaninov in het Concertgebouw in Haarlem. In januari 2006 soleerde ze met hetzelfde pianoconcert in haar geboortestad Tirana met het Albanees Omroeporkest onder de Russische dirigent Leonid Nikolayev.
Sinds 2007 is Mirsa een van de pianisten/presentatoren van de Classic Express bus, ontwikkelt door Prinses Christina Concours. De bus reist door het hele land en brengt klassieke kamermuziek ten gehore aan klassen van lagere scholen. In April 2008 speelde ze met de Noorse cellist Håkon Samuelsen in de serie “Masters on tour” in het Concertgebouw Amsterdam, in Bratislava en in Riga.

In seizoen 2008-2009 speelde ze de pianoconcerten van Mozart (Rondo), Brahms (eerste pianoconcert), Beethoven (derde pianoconcert) en Von Weber (Konzertstück).

Meer informatie op www.mirsaadami.com

One thought on “Mirsa Adami (pianist)

Comments are closed.